Dagarna före jul

Söndag 20:e december - Improviserad släktträff

I söndags hade jag tänkt att jag och Alva skulle åka till Morfar eftersom vi inte hade träffat honom sedan han åkte på sin månadslånga utlandsresa. Vi ringde och kollade om det passade och han hade inget speciellt för sig. Vi tog med lite hembakt fika som vi bjöd på. När vi hade fikat hade vi tänkt gå ut en sväng i skogen, men då ringde Robert och sa att han och Jessica också var på väg, så vi väntade en kvart med att gå ut.

Ute i skogen

Alva blev jätteglad när favoritmorbrorn kom och hon höll ett bra tempo med att hänga med övriga i all snön ute i skogen, men ibland fick jag bära henne.

Under vår lunchpromenad kom vi fram till ett stort förrådshus, mitt inne i skogen. Morfar försvann in där i en minut och sedan kom han ut med en mintgrön snow racer som jag kände igen från när mina yngsta syskon var små. Den fick Alva hoppa upp på.

Snowracer hos morfar
Morbror Robert drar Alva på snowracern

Att åka pulka älskar hon, och hon var så ledsen igår för att hennes hade spruckit och vi konstaterade att vi snart måste köpa en ny, och att åka på ett så häftigt fordon tyckte hon var jättespännande. Hon gillade verkligen att styra med ratten, testade bromsarna, gjorde konster så att hon ibland satt bakochfram och ibland låg ner som en liten säl.

När vi kom tillbaka till morfars hus öppnade han min bagagelucka och stoppade in snowracern. Gissa om Alva blev lycklig över sin fina julklapp!

20:e december - Moster Josse hälsar på

På eftermiddagen kom moster Josse över och hälsade på någon timme. Hon insåg att det var så längesedan hon hade träffat Alva så hon ville komma och vare med henne en stund.

Själv passade jag på att gå ut en sväng med Pepsi i lugn och ro medan Alva lekte med Josse. När jag kom in visade de mig hur fint de hade byggt med Duplot. När vi hade plockat upp allt (en hel back) var det dags att lägga pussel istället tyckte Alva. Och hennes ord är vår lag - i alla fall så länge vi har lekstund.

Pusslande med Josse
Alva och moster Josse pusslar

Efter att vi hade lagt 5 olika pussel belönade vi oss själva med en liten glasstund i soffan. Mysigt att få träffas så här lite helt apropå - totalt oplanerat!

21:a december - Att använda sin veckopeng

I förrgår åkte jag och Alva till ÖoB på (om)väg hem från dagis. Jag kunde åkt själv i lugn och ro, men eftersom jag vet att hon tycker att det är så roligt och spännande så väntade jag tills hon var med.

När vi var där gick vi såklart förbi leksakshyllorna med och då såg Alva något. En ganska stor förpackning träjärnväg från Brio. "DEN vill jag ha" sa hon. Då får du betala med dina veckopengar sa jag, och det kommer inte att bli några pengar kvar efteråt. Hon blev inte ett dugg ledsen över att jag tog alla hennes pengar (jag sparade bara 9 kr). "Jag kan spara nya pengar" sa hon.

Tågbanan
Alva leker med sin träjärnväg nästan varje dag - och nu blev den jättelång!

Det första vi gjorde när vi kom hem var såklart att bygga ihop den nya järnvägen med den gamla och den blev både lång och kul att köra på. Så nu har Alva gjort sitt första inköp för veckopengarna om man bortser från de helger hon har köpt godis.

Supersnygg Pepsi
Snygga Pepsi under hennes och min superkalla 9 km-promenad

22:a december - Dags att klä granen

Igår kom morfar med en fin julgran till oss.

Klär granen
Alva klär granen

Det är otroligt roligt och enklt att klä gran som ensam vuxen med en glad 2-åring. Alvas energi och glädje är så otroligt smittande att man inte kan låta bli att ha kul. Mitt enda problem var att hon nästan var lite för snabb och att hon hängde nästan allt pynt på samma ställe så att grenarna hängde ner mot golvet. Men när jag visade henne det och sa att det var bättre att hitta NYA grenar för varje sak tyckte hon att det var spännande att leta efter tomma grenar.

Julgranen
Granen (mobilbild)

Nu när granen är klädd har jag verkligen fått julstämning på riktigt och en ro har sänkt sig över vårt hem. Det känns otroligt skönt - nu kan julen börja och vi ska bara ha mysigt ihop!

Eftersom det gick så snabbt att klä granen hade vi tid över på kvällen, så då tänkte jag att vi kunde göra lite julkola. Ända sedan jag vara liten har mitt favoritjulgodis varit något som min mamma kallar för "Lättfixad kola". Den är verkligen enkel att göra och den behöver bara koka i fem minuter, så det är det perfekta godiset att fixa när ett barn ska hjälpa till.

Egentligen ska man hälla ut kolan på en långpanna och skära eller klippa i bitar när den stelnat, men för att Alva också skulle ha något att göra valde jag att istället hälla kolan i ischokladformar.

Kolakok
Alva hjälper till att ställa ut formarna

Formarna fick Alva plocka ut och ställa upp fint i en form medan jag höll på att röra i kolakastrullen. Jätteduktig var hon, så när det var dags att hälla upp stod de fint uppställda sida vid sida. Några var inte exakt runda, men vad spelar det för roll?

Tyvärr tyckte hon inte om smaken. Men men.. det blir ju fler till mig...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0