Julmarknad och helgmys

Idag var det ingen elak ringsignal som väckte oss, utan vi fick vakna av oss själva i vår egen takt. När både Alva och jag var nöjda med morgonmysandet i sängen sa jag till henne att gå och kolla i sin julstrumpa. I den får hon en liten present varje helg fram till jul.

Nyfiket sprang hon iväg och ropade snart: "Mamma, det är tågbana". Jag hade köpt en liten förpackning som innehöll en järnvägskorsning med bommar, en rak bit och två skyltar. "Bygga tågbana mamma?" frågade hon. Självklart var jag med och lekte!

Ungefär en halvtimme satt vi på golvet och byggde bana, körde varsitt tåg, hittade på små låtsashistorier om alla djuren, träden och så vidare som hon har till banan. Tala om supermysig start på dagen!

Tågkörning
Tågbanekörning på morgonkvisten

Mormor hade tipsat om en julmarknad i Eksjö och jag tänkte att det kunde vara trevligt att åka på en sådan. För min inre syn såg jag en lite gammaldags marknad med lite stånd på torget och hur vi kunde strosa runt där i lugn och ro. Så var det inte i verkligheten!

I den pyttelilla gulliga staden Eksjö var det total invasion och i muséet där den största delen av marknaden hölls var det montrar i stora lokaler på fyra våningar. Man blev helt yr av allt som fanns till salu. Det var hemslöjd i alla de former: stickade plagg, tennslöjd, silversmycken, vackra träföremål, kläder, förkläden, leksaker, honung, vaxljus, fårskinn, ulltofflor, goda korvar, marsipan, målade stenar, tomtar och änglar i alla möjliga former och material.

Alva ville kolla på allt och känna på allt och ville hela tiden "gå vidare" som hon säger, så det var allt annat än lugnt och avkopplande. *skrattar* Mormor var också med och förmanade ofta att inte röra de ömtåliga varorna. Vid ett tillfälle gick Alva fram till en hjärtkkudde som hängde på vägen och sa: "Den få ja kanfe röra jalla fall!" och passade på att klappa den innan någon sa ifrån :)

Men mysigt i alla fall att se så mycket fina saker. För en liten stund glömde jag bort att det var julstämning á la duggregn som gällde utomhus...

Morgonglad
Morgonglader

På julmarknaden var det inte mycket som kunde behålla Alva uppmärksamhet mer än några sekunder. Undantagen var de orkestrar som spelade på lite olika ställen i stan. Det var Frälsningsarmén på ett ställe, en dragspelsorkester på ett annat ställe (där höll vi på att bli fast för Alva diggade loss totalt till de dansanta tonerna), en blåsorkester på ett annat ställe.

När vi passerade torget blev det tvärstopp och Alva tittade med stora ögon på orkestern som just skulle börja spela. Det var en ganska stor grupp iförda tomteluvor. Ålder? Ja, de var ca 9-10 år. De framförde den ena sången efter den andra på sina instrument, inte alltid i takt med varandra och inte alltid så välljudande, men Alva njöt i fulla drag och satt och gungade i takt i sin vagn.

Till slut fick jag henne med mig och lyckan blev total när vi mötte ett långt tåg med ridande husarerer mitt på gatan och sedan två hästar som drog ett tomt remmalag upp mot torget.

Efter alla de spännande sakerna var hon helt utmattad och nöjde sig med att följa med mig till bilen.

PS. Kameran var tyvärr kvar hemma medan vi var på marknad :( DS.


Kommentarer
Postat av: cruella

Haha, ja, det låter nåt det där! Man får vara utvilad om man ska orka ha det mysigt på julmarknad:-)

2009-12-06 @ 15:45:55
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Detta fick mig att minnas när jag "fastnade" vid en folkdansuppvisning "hur länge som helst" då en liten fröken var SÅ facinerad av deras framförande. ;)

2009-12-08 @ 16:19:47
URL: http://malinbayard.blogg.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0