Mammas lilla hjälpreda

En väldigt rolig sak med barn i Alvas ålder är att de så gärna vill hjälpa till. De vill vara delaktiga i allt man gör och framför allt, de behöver få höra och känna att de är duktiga.

Alva brukar vara min hjälpreda när vi lagar mat när hon är hemma (nu när jag går hemma lagar jag vår middag redan när hon är på dagis så att vi bara behöver värma vid middagsdags och alltså får ännu mer tid tillsammans), men vi har fortfarande helgerna då vi lagar tillsammans.

Mammas hjälpreda
Alva skalar potatis

I söndags bad hon att få skala potatis. Det har hon aldrig fått göra eftersom jag är rädd att hon ska skära sig, men jag fick ett litet uppvaknande vid lunchen. Då delade hon nämligen tomater i klyftor med en liten vass kniv. Jag insåg att hon inte är så liten, så jag lät henne skala några potatisar efter noggranna instruktioner och stränga förmaningar om att hålla fingarna på rätt ställen.

Cyklar i samhället
En cykelbild från i söndags

Hon blev så stolt och lärde sig snabbt hur skalaren fungerar. Idag fick hon skala potatis igen, och sedan mosa potatisen när vi skulle göra mos. Hon tycker att maten är mycket godare när hon har fått hjälpa till att göra den. Och vilken tur jag har som har en sådan duktig liten hjälpreda!

Kommentarer
Postat av: Malin B

Hjälpredor är toppen! =) Att kunna "hushålla" har man då sannerligen stor nytta av.

2011-04-02 @ 21:04:46
URL: http://malinbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0