Alvas julafton

Klockan 05:20 sa Alva: "Jag vill stiga opp" (och o-ljudet uttalas som i "ost"). Då lyckades jag ge henne välling och få henne att somna om en timme ungefär, men halv sju studsade hon upp ur sängen och skulle se om tomtenissen hade kommit med hennes paket. Hon blev jätteglad när hon såg alla sina paket ligga under julgranen.

Öppnar paket
Alva fick öppna paket direkt när hon vaknade

De julklappar som låg där var från hennes farföräldrar och hennes pappa plus två från mig. Hon fick böcker, en musik-CD, pengar, en doktorsväska, ett jätteroligt spel som vi brukar spela hos hennes kusiner och ett parkeringsgarage. Garaget var från hennes pappa och han hade gärna fått vara här och sätta ihop det. Det tog mig rätt lång tid att förstå hur allt skulle sitta ihop och få dit alla små klistermärken. Hissen funkar tyvärr inte än, men jag får be någon kolla på det sedan.

Leker med garaget
Så här fin är parkeringsgaraget (eller bilbanan som Alva kallar det)

Hur som helst så frågade jag henne om hon hade fått bra julklappar. Svaret var ett snabbt "JAAAA, jag fick JÄTTEBRA julklappar" sagt med stort eftertryck! Det tycker jag är en bra start på julafton.

Från det att Alva öppnade sina morgonjulklappar (som nog var fler än jag själv fick på hela julafton när jag var liten) sysselsatte hon sig med med att leka med dem ända tills vi skulle åka till mormor. Dockorna fick sprutor, öronen kollade, hjärtat lyssnat på osv. För att inte tala om att hon lekte med parkeringshuset. Det börjar nog redan bli utslitet :) Dessutom spelade vi en omgång med hennes spel tillsammans.

Med Tina
Alva med moster Tina

Runt 10 tog vi en liten promenad med Pepsi så att hon fick leka med sin julklappsboll. Sedan packade vi in alla våra saker i bilen och åkte till Mormor där vi tillbringade dagen tillsammans med 3 av mina syskon, deras familjer, min morfar och några av mina mostrar.


Två glada jultjejer (kusin Olivia och Alva)

När vi just hade kommit till Mormor ropade hon att hon såg en tomte komma gående mot hennes hus. Både Alva och hennes två kusiner sprang till hallen för att vänta på tomten. Som vanligt hade vår tomte bara med sig tre paket, ett till varje barn. När "han" lämnat paketen fick han paket av barnen. After Eight var det i Alvas paket till tomten.

Paketöppning
Barnen öppnar tomtepaketen

När vi hade bjudit honom på lite julgodis gick han och barnen slet upp sina paket. Olivia fick de möbler som stod högst upp på önskelistan till dockhuset. Vincent fick en jeep med släp och en fyrhjuling som stod på.

Ser Fifi-huset
Alva ser vattenkannehuset!

Och Alva fick då sitt vattenkannehus. Både hon och Olivia lekte med det länge hos mormor. (Och när vi kom hem på kvällen höll hon nog på med det i över en halvtimme). Det var kul att hitta så mitt i prick! Men hon kommer aldrig att få veta att det var från mig. Jag hade ju skrivit från Tomten på det....

Leker med Fifihuset
Alva leker med huset hemma på kvällen

Mormor bakar alltid mycket kakor så det fanns ett överflöd att välja bland. Jag skulle inte tro att NÅGON orkade äta av alla sorter. Efter fikat lekte barnen och jag, Ingela, Vincent och Pepsi tog en promenad. Jätteskönt att få röra på sig lite.

Äter julmat
Johan hjälper Vinent och Tina assisterar både Alva och Olivia

När vi kom in var det dags att äta julmaten. Tina satt mellan Alva och Olivia så jag fick sitta och äta i lugn och ro. Det var första gången sedan Alva föddes som jag kunda ÄTA.. och delta i ett normalt samtal. Jättesnällt av Tina!

Pepsi
Vår julfina Pepsi la sig så nära matbordet hon vågade.. hon vet att hon blir ivägschasad om hon kommer ända fram...

Sedan var det dags för Kalle Anka. Barnen tyckte att det var jättekul, även att de inte kunde koncentrera sig helt och hållet på slutet, så då började vi med julklappsutdelningen. Mormor läste på julklapparna och alla barnen hjälpte till att dela ut dem. Lite rörigt blev det, men vad gör det?

Alvas julklänning
Jag måste ju ta med en bild där Alva har sin finklänning på sig - det blev ju tomteklänning största delen av dagen

En sanslös mängd julklappar fick Alva. Hon fick 4 bilar (det hade jag bett dem köpa - hon hade inga sådana, bara "tjejiga" grejer), en traktor med släp (och en tillhörande bonde och fyra djur), en prinsessklänning, magisk rittavla, mera pärlor och pärlplattor, kläder (både tröja och klänning med Hello Kitty, leggings, två andra tröjor och en supersöt kjol), en bok, ett pussel, smycken, en rosa pudel som går och skäller och säkert lite mer saker som jag inte kommer ihåg just nu. Hon var överlycklig och alla kusinerna inspekterade och lekte med varandras julklappar.

Alva och Plutten
Alva och "Frippe"

Alva sov en liten stund i bilen på väg hem strax före sju, men sedan var hon vaken till halv 11 och hela kvällen tillbringades med att leka med alla nya saker!


Kommentarer
Postat av: Malin B

Nämen sötis där, en egen Frippe! =)

Vilken härlig julafton. Vad KUL att Tomtenissen varit så generös på morgonen, att sedan träffa Tomten och så ovanpå detta få ännu mera paket.

Till oss kom det tre Tomtar på kvällen, EFTER det att vi hade öppnat våra paket. ;) Tomtarna hade med sig en stor korg, varsitt paket till barnen, prinskorv och ett gosedjur till Frippe och så en massa godsaker till oss stora. Så generöst! =)

Här är det två små på besök i grannhuset, det är extra mysigt med småfolk just på julafton.

2009-12-25 @ 10:05:57
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: cruella

Hej vännen, vilka fina julbilder och vilken underbart rolig jul för lilla Alva!

2009-12-25 @ 21:45:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0