Semesterdag 21 - Monkey Town 28/7

Jag hade lovat Alva att om hennes blöja var torr varje natt i en vecka så skulle hon få åka till Monkey Town, så nu var det dags! Hon blev jätteglad när jag berättade det på morgonen, och ännu gladare när jag sa att hennes Tindra också skulle med.

Busungar
Alva och Tindra på pulkorna...

Efter två timmars lek då både barn och mamma dröp av svett efter allt klättrande, springande, krypande och hoppande (hade tyvärr inte tid att ta fram kameran) åkte vi hem till Tina och Peter för att gosa lite med Loke. Han hade vuxit en hel del sedan sist vi såg honom!

Peter, tjejerna och Loke
Peter övervakar...

Tjejerna med Loke
Mysigt att gosa med hundvalp...

Stadsbesöket avslutades självklart med ett besök på McDonalds och så var vi en sväng på BR Leksaker också. Tjejerna var glada över en hel dag ihop, och när Tindras mamma kom för att hämta henne var det knappt att hon fick med sin dotter för de ville leka ännu längre hemma hos oss...

Tindra och Loke
Fin bild av Loke och Tindra när de bekantar sig med varandra

Semesterdag 20 - Ny säng 27/7

Både måndag och tisdag åkte vi och badade. På onsdagen träffade vi moster Ingela, Olivia och Vincent på badplatsen i Stensjön. Vi kunde inte stanna mer än två timmar för sedan skulle morfar komma med Alvas nya säng som hon fick i födelsedagspresent.

Nya sängen
Alva i sin nya säng - och sitt "nya" rum

En kvart innan vi skulle åka från badet kom Tindra med sina föräldrar och de sa att Alva kunde stanna med dem så skulle de skjutsa hem henne efteråt. På det sättet fick mamma och morfar skruva ihop den fina sängen i lugn och ro. Alva blev superlycklig och sov själv i loftsängen redan första natten! I samband med att sängen kom passade vi på att byta sovrum med varandra också, så det blev mycket nytt på en gång!

Semesterdag 18 - Bullbak 25/7

När vi kom hem från Norrland behövde vi en dag att bara vila och ta det lugnt efter den långa bilresan. Alva var glad att vara hemma och få leka med sina egna leksaker igen, men hon har redan börjat prata om nästa sommar och resan vi ska göra till Norrland då (hennes önskemål!!).

Rör bulldegen
Alva blandar bulldeg

Jag hade lovat Alva att vi skulle baka bullar, för vi insåg att vi aldrig hade gjort det ihop. Eftersom jag inte är så förtjust i bullar har vi sällan det hemma, och de gånger vi behöver det brukar jag faktiskt köpa Findus goda frysta bullar. Men på måndagen åkte vi till stan för att handla det som behövdes och när vi var där ringde morfar och sa att han kunde hjälpa oss att köra hem vår nya spis. Det passade ju jättebra att inviga den nya spisen med ett bullbak!!

Dags att pensla bullarna

Alva tyckte det var jättekul att mäta, hälla i och röra ihop degen. Jäsningsprocessen tyckte hon var lite onödig, men sedan var det roligt att få kavla ut degen och så. Att pensla och sockra var också intressant, men att sedan äta bullarna verkade mindre viktigt.

Fluffiga bullar
Bullarna blev riktigt fluffiga och goda... även om inte Alva var så intresserad av att äta dem

Semesterdag 15 - Ut till fyren 22/7

På morgonen åkte vi från farmor och farfar ner till Skeppsmalen och fyren ute vid Skags udde. Vädret var lite grått, men det var alldeles lagom att vara ute i. När vi kom fram till fyren fick Alva välja vilken stig vi skulle gå och då blev det Fyrstigen som är 900 meter. Men 900 meter på klipphällar där man får springa, klättra, hoppa, balansera och så vidare tar det ändå ganska lång tid. För att inte tala om alla stopp för att beundra utsikten och se på allt spännande vi gick förbi.

Fyrstigen
Här är Fyrstigen markerad och Alvas updrag blev att hitta och följa de blåmålade markeringarna på klipphällarna

Springer på hällarna
Alva springer på klipphällarna

Sitter och tittar på havet och båtar
Härligt att sitta och titta (och höra) på havet och båtarna.

Letar blå prickar
Alva tog uppdraget att leta upp och följa de blå markeringarna på stort allvar och med mycket energi

Å..... hopp!

I slutet av promenaden sa Alva med eftertryck: "Detta var ett riktigt äventyr mamma!". Efter att vi hade varit vid fyren åkte vi till Linda och Tilja i Ö-vik där vi fick lunch, lekte i lekpark, gick runt sjön och så badade tjejerna i poolen innan vi fortsatte vår färd söderöver.

Semesterdag 13 - ut på havet 20/7

En av de mest spännande sakerna under vår norrlandssemester var att få åka ut med farfar och farmors båt på havet. Det blev några sköna, soliga timmar (okej, mamman hade hjärtat i halsgropen några gånger) då vi åkte båt ut till ett skär där vi la till, gick på upptäcksfärd och fikade. Alvas ögon glittrade av nyfikenhet och glädje många gånger denna dag.

Alva i båten
En sån här liten gladis var det i båten! Och hon kunde faktiskt sitta still!

Farfar
Det är farfar som kör...

Med farmor
Sitter med farmor

Iland och på väg på upptäcksfärd
När vi gick iland för en liten upptäcksfärd fick vi ta på jackorna för det var blåsigt värre.

Fikastund
Fikadags

Balanserar
Balanserar på stenar (går ju bra med kängorna på!) för att komma så nära vattnet som möjligt utan att blöta ner sig alltför mycket.

Letar snäckor
Alva och farmor leter efter snäckor

Letar hajar
Alva håller koll så det inte kommer några hajar...

Är det kul att åka båt?
Är det kul att åka båt eller....??

Semesterdag 12 - Lek med norrlandskusiner 19/7

Alva mindes inte att hon hade träffat sina kusiner Emil och Elias, och de kom bara ihåg en liten bäbis, så det var väldigt spännande för alla barnen den dagen de skulle träffas. Så fort de träffades släppte all nervositet för dem. De fann varandra direkt och de hoppade in i faster Ylvas bil och Alva fick absolut inte åka med mig till badplatsen.

Badkusiner
Badkusinerna Emil, Alva och Elias vid "deras" badplats

Faster Ylva sa till mig att hon kunde ta hand om Alva så att jag kunde gå med Pepsi längs elljusspåret runt sjön och det erbjudandet tog jag tacksamt emot. Dessutom fick Pepsi bada i sjön om hon badade bredvid/utanför bryggorna. Efter en massa bad blev det fika på stranden innan vi åkte hem till kusinerna.

Plockar sallad
Emil och Elias hade gjort pastasallad som vi skulle ha till lunch. Här är Alva och Elias ute i växthuset för att plocka lite sallad att ha till.

Barnen hade fullt upp där hemma. De gungade, kastade boll med Pepsi (stackars hund, hon låg och flämtade i skuggan och drack några skålar med vatten under eftermiddagen) och var inne och undersökte och lekte med pojkarnas alla leksaker. Det var knappt så att Alva ville följa med hem, och även dagen efter sa hon att hon ville åka tillbaka till Emil och Elias.

Tripp trapp trull
Tripp, trapp, trull kan man väl nästan säga om den här bilden??

Semesterdag 10 - Hos Frida 16/7

När vi hade ätit frukost och packat ihop våra grejer hemma hos pappa satte vi oss i bilen och körde mot Bredbyn där Frida bor med sin Tommy och sina barn Ellen och Ville. På vägen gjorde vi ett stopp så att Pepsi fick bada i "sin" älv och det var underbart att se hennes iver och glädje!!

En liten bäbis
Frida, lille Ville och Alva

Varken Alva eller Ellen var på strålande humör (brist på sömn var en orsak till detta), men trots det tyckte i alla fall Alva att det var både roligt och spännande. God mat bjöds vi på och Alva hann även se en mysig Tummelisafilm. Att få se en minibäbis var inte heller helt fel. Mamman fick till och med hålla....

Plaskar i havet
Alva plaskar i havet, nere i farmors och farfars vik. Pepsi skymtar fram vid Alvas huvud där hon simmar. Minst en gång om dagen fick Pepsi gå hit och bada under den kommande veckan.

På kvällen åkte vi till farmor och farfar i deras stuga.

Semesterdag 9 - Slåttdalsskrevan 15/7

Den här dagen var sommarens stora äventyr, det som Alva kallar "den långa vandringen". Slåttdalsskrevan, dit vi gick, ligger i Skuleskogens Nationalpark i Örnsköldsviks kommun, Höga Kusten. Det var ett av mina och Örjans favoritställen att gå till på somrarna, och nu fick Alva också följa med. Och Pia. Och Pepsi såklart.

Nästan nere på havsnivå
Alva och Pepsi i början av promenaden. Här går vi precis bredvid havet, någon meter över havsytan bara. Uppe på toppen är det 286 meter.

Pappa vid vattenfallet
Pappa Örjan vid vattenfallet. Jag försökte få Alva att ställa upp på en bild här, men det enda jag fick var en unge som står på alla fyra på stenen och vänder rumpan/ryggen mot kameran... så jag tog den här bilden istället.

Från parkeringen och upp till toppen är det "bara" 4,1 kilometer, men det känns som betydligt längre. Dels är det brant och dels är det svårgått med en massa rötter och stora stenar att balansera på, så det är en krävande promenad. Trots det klarade Alva av de drygt 8 kilometrarna utan att klaga en endaste gång.

Alva på sp(r)ång
Så fort Alva såg en spång fick hon ny energi....

Finaste Pepsi
Efter cirka 3 kilometers promenad har vi en ganska "plan" sträcka fram till nästa sjö innan vi ska påbörja nästa stigning mot Slåttdalsskrevan som syns i bakgrunden

Det var underbart att se hennes energi och glädje när hon tog täten och ideligen vände sig om och frågade oss vuxna om det gck bra, ler. Och att få se hennes förtjusning över att få se havet, bergen och utsikten ju högre upp vi kom.

Håller i pappa
Så här såg det ut på de ställen det var "plant" att gå...

Svalkar fötterna
Alva tyckte att det var skönt att få ta av sig kängorna och svalka fötterna en stund när vi kommit upp till sjön, innan vi skulle påbörja den sista etappen.

Vi rastade vid sjön som vanligt och där passade Alva på att svalka fötterna efter att hon hade ätit lite pastasallad. Uppe på toppen gick hon på upptäcksfärd med både pappa och Pia i omgångar.

I Slåttdalsskrevan
Här är vi inne i Slåttedalsskrevan och har snart nått vårt mål, toppen på berget. Alva tog ledningen, som hon gjorde stora delar av promenaden.

Utsikt från toppen
Utsikt från toppen. Nedanför berget är sjön där Alva svalkade fötterna, bortanför är det havet och några öar.

Busunge
Nöjd busunge

Pepsi fick också fika
Alva matar Pepsi med bokstavskex. Dessutom hade hon fått en hel del pastasallad som vi inte orkade med. Ändå var hon hungrig, för hon plockade blåbär och åt på vägen ner. Det kallar jag hungrig som en hund det :)

Grimaser
Den här bilden är bara för bra för att jag ska kunna behålla den för mig själv...

För Alva var detta ett stort äventyr, fyllt av hoppande grodungar, vacker utsikt, spännande berg att hitta bästa vägarna på och så vidare, och hon var så stolt över att ha sina nästan nya vandringskängor på sig (givetvis med skavsårsplåster på fötterna).

Skriver i gästboken
Alva skriver såklart själv i gästboken

Alva och pappa vid Slåttdalsskrevan
Alva och pappa ska just börja den branta vägen neråt igen. Det var så härligt att se Alva den här dagen, för det riktigt strålade om henne!

Mamman däremot var stoltast i hela världen över sin duktiga dotter. Det är inte många 4-åringar som fixar en sådan vandring så galant som Alva gjorde. Hela sex timmar var vi ute, men det var gott humör hela tiden!

Semesterdag 8 - till pappa 14/7

Redan klockan 2 på natten väckte jag Alva och fick ut både henne och Pepsi till bilen som vi hade packat redan kvällen före. Strax före klockan 11 rullade vi in hos Alvas pappa och hans sambo Pia där vi fick lunch.

Åker med pappa
Alva och pappa ska åka och köpa glass

Pepsi fick följa med matte till skogen och Alva åkte med pappa och Pia och badade i en sjö. Sedan åkte hon och pappa och köpte glass. Dagen avslutades med bad i Ångermanälven, för både Alva och Pepsi.

Springer i vattnet
Alva springer och plaskar i Ångermanälven. Lekkompisar fick hon med.

Pepsi med husse
Pepsi springer efter bollen som husse kastar

Kvällsbad
Härlig badplats

Semesterdag 5 - Torpön 11/7

Igår morse hade jag ställt klockan på ringning trots att vi har semester. Vi hade bestämt med Ida att vi skulle träffa henne uppe i Tranås klockan 9 och det tar ungefär en timme för oss att åka dit, och dessutom skulle vi handla lite fika på vägen upp.

Räcker ut tungan
Busungen

När vi plockat upp henne och hennes söta hund Frost åkte vi någon mil precis över gränsen till Östergötland och ut på Torpön. Vi parkerade bilen när vi kom till Torpöns naturreservat och Alva tog täten upp mot de höga bergen som reser sig ur sjön Sommen.

På väg uppåt
Alva och Pepsi på väg uppåt

Svår terräng
Inte helt lätt att gå överallt

Utsikten var slående vacker, ja alla de naturtyper vi gick förbi också. Jag fick så mycket energi och det kändes nästan som att vara "hemma" i Norrland! Vi var ute i 3 timmar. Jag hade gärna stannat längre, men Ida hade en tid att passa.

Uppe på toppen
Alva tittar ut över sjön Sommen. Det syns inte på bilden men det stupar BRANT ner i vattnet här

Alla tjejerna
Alva i Idas knä - och mamma fick också vara med på bild

Alva håller Frosts koppel
När vi kommit ner från berget fick stolta Alva själv hålla Frosts koppel

Alva var jätteduktig på att gå och hundarna var helt överlyckliga. Speciellt Pepsi på slutet, för då fick hon simma! Alva fick bada på en badplats på väg hem. Det var en helt underbar utflykt!

Pepsi simmar
Pepsi simmar i Sommen

Semesterdag 3 och 4 - Sandsjöfors

Igår höll vi oss bara hemmavid. Solen sken stor del av dagen och vi började med en tvåtimmarspromenad (delvis vagnåkande för Alva) med Pepsi då hon även fick ta ett bad.

Medan Pepsi badar
Medan Pepsi badar passar Alva på att fylla på vätskeförrådet lite

Efter att vi ätit lunch hemma åkte Alva och jag bort till en liten badplats i närheten och badade i två timmar. När vi kom hem blev vi bjudna på fika hos pensionärsparet som bor bredvid oss och resten av dagen lekte Alva med grannbarn medan jag tvättade och fixade.

Glada bryggtjejer
Lovisa och Alva vid bygdegårdens badplats

Idag stekte vi pannkakor på morgonen och tog med ut i skogen när Veronica och Lovisa kom 09.30. Det var fritt spring för barnen och Pepsi i två och en halv timmar. Sedan lämnade vi Pepsi hemma och åkte ner och badade i två timmar. Gissa om det var trötta, men glada, barn som sa hejdå till varandra sedan?

Letar efter fisk
Tjejerna kollar efter fisk

Semesterdag 2 - Eksjö 8/7

I fredags åkte vi till Eksjö och lekte turister. Vi gick på stan, tittade på alla fina trähus i gamla stan, gick på de smala gränderna, kollade vid ån, tittade in på alla husomgärdade, kullerstensbelagda gårdar. Sedan lekte vi i lekpark innan vi lånade mormors hus för att äta lite lunch.

Pepsi hade varit jätteduktig på stan. Det var en massa folk och liv, och även många hundar, men hon skötte sig helt perfekt där hon gick vid min sida!! Som belöning fick hon går ner till Kvarnarpasjön och bada lite medan Alva och jag kastade hennes flytleksak. Sedan fick hon ligga och vila i mormors hus medan Alva och jag åkte till Eksjö camping.

Spelar minigolf
Kolla vilken sving!!!!

På campingen spelade vi minigolf och det var första gången Alva fick pröva det. Hon var väldigt entusiastisk, en på slutet blev hon trött och ledsen och tyckte inte att hon kunde. Men då slog vi bara för att träna och då blev det kul igen.

Efter minigolfen fick hon bada vid det fina badet och sedan åt vi mjukglass på deras stora fina terrass. Helt slut var vi efter de 6 timmarna vi turistade - även Pepsi som ju ändå fått "ledigt" under det sista passet....

Mera minigolf
Kolla vilket minigolfproffs!

Semesterdag 1 - Sävsjö 7/7

I torsdags hade Alva och jag vår första semesterdag. Dagen började vi med att gå till skogen en timme och kasta boll med Pepsi. Vi hade gjort upp med våra grannar Wille och Tess (och deras mamma Jessica) att vi skulle åka till Sävsjö till en speciell lekpark där allt är gjort av trä, och då fick Pepsi stanna hemma. Aldrig hade jag kunnat tänka mig att barnen skulle leka där i 2,5 timmar i sträck innan det gick att få dem därifrån! Det blev ett riktigt favoritställe (även för mamman), så dit kommer vi nog att åka fler gånger. Roligt med en lekpark där barnen får vara kreativa!

Uppe bland trädtopparna
Här står jag uppe på en plattform i ett träd och fotar...

Alva och Tess uppe på ett
Alva och Tess sitter uppe på ett fint "indiantält"

Hoppar på stubbar
Alva hoppar på stubbar - hur kul som helst

Del av hinderbanan
Wille och en del av hinderbanan syns

Rolig balansgång

Dessutom fanns en klättervägg, ytterligare en hinderbana, trätunnor att krypa in i, gungbräda och lite annat.

När vi kom hem åkte Alva och jag och badade. På kvällen tog vi en lång promenad med Pepsi runt Sandsjöbaden och hälsade på våra vänner från förmiddagen i deras stuga så då blev det både bad, lek och kvällsfika hos dem. Klockan 22 kom vi hem...

Efterlängtad Lovisa-promenad

På grund av olika saker har det inte blivit några promenader för oss med Lovisa och hennes mamma Veronica sedan påsk, men den 18:e juni lyckades vi. Då åkte vi ut till "Jennys damm" som ligger nära vårt förra boende ute i Målen.

Fikatjejer på bron

Vi var ute i skogen i nästan tre timmar och Pepsi kunde gå lös hela vägen. Tjejerna hade en massa frågor om blommor, mossar och träd så jag kände mig som en riktig mullefröken. Vi hittade årets första smultron och tjejerna fick plocka och äta sig nöjda.

Smultron
Årets första smultron

Lycklig simhund
Den lyckliga simhunden fick bada i två omgångar

Springer på bryggan
Jättekul att springa över bron

Ida och Frost på besök

Mammas "stora" flicka Ida som bor i Göteborg nu för tiden kom och hälsade på oss tillsammans med sin hund Frost den 4-6 juni. Självklart släpade vi med dem ut i skogen. Se själv hur härligt vi hade det!

I skogen på söndagen
I skogen på söndagen. Fikastunden dokumenteras med kameran :)

I skogen på måndagen
Och här var vi på måndagen...