Finaste pärlplattan

Igår skulle Lovisa och Veronica komma och hälsa på. Vi brukar ju träffas en gång varje helg, men förra helgen blev det förhinder så nu var längtan större än vanligt. Klockan 10 skulle de komma och 9:20 fick jag SMS från Veronica om att de tyvärr inte kunde komma. Lovisa hade kräkts under natten, så de kom (tack och lov) inte hit.

Alva blev lite ledsen, men så fort Lovisa mår bättre ska vi mammor försöka boka in en kväll under den här veckan istället så att tjejerna får leka med varandra. Det är aldrig kul att behöva ställa in saker man har pratat om/sett fram emot/lovat, men man kan ju inte styra över allt!

Jättefin pärlplatta som Alva har lagt näääästan själv
Titta vilken fin drak-pärlplatta! Alva har gjort den nästan själv. Jag gjorde bara de mörkblåa "taggarna" på ryggen och första varvet på blommen på magen.

Eftersom den planerade lekstunden inte blev av var jag tvungen att hitta på något annat roligt åt henne. När jag föreslog att vi skulle bygga pärlplattor ihop blev Alva eld och lågor och sprang raka spåret till pysselskåpet och hämtade både pärlplattor och glassburken som är full med pärlor (så ivrigt att hon öppnade skåpsdörren och fick hörnet rakt i pannan - med en färgglad bula som följd).

Gårdagens projekt blev att göra en pärlplatta i form av en drake. Tidigare har hon satt dit färgerna lite på måfå, men när jag gjorde en enfärgad ring runt en ensam pärla sa hon direkt: "Blomma. Jag vill också göra blomma" och så byggde hon på några varv utanpå det. När hon ändå var igång kom hon på att ena benet kunde vara grönt.. för det var ett träd sa hon.

När hela pärlplattan var klar var hon så nöjd och stolt att jag skyndade mig att ta fram strykjärnet så att hon kunde få ha kvar draken PRECIS så som den såg ut just då! Kul att ha kvar sedan!


Under gårdagen sjöng jag också "Tipp tapp tipp tapp tippetippetipptapp" ett oändligt antal gånger på begäran, liksom alla andra små julvisor jag kom ihåg..


Kommentarer
Postat av: Helena

Det var nog en av de snyggaste pärlplattor jag någonsin sett!

2009-12-07 @ 20:56:31
URL: http://axel.cjl.se
Postat av: Malin B

Jag kan bara instämma med Helena, underbar pärlplatta! =)

Mössens julafton brukar vara en superhit i julsångstider. Hejsan, hoppsan, fallerallela brukar ungarna sjunga så att taket lyfter när det är luciaframträdanden. ;)



*Svar från min blogg:*

Jag känner inte heller igen mig. ;)

Jag inväntar hjälp...

2009-12-08 @ 10:11:00
URL: http://malinbayard.blogg.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0