Pepsi blev hundbiten!

Fy vilken kväll. Vi var och hämtade pappas hund Busan som ska vara hos oss till på fredag. Eftersom hundarna båda är tikar med ganska hög rang (de är inte vana vid att någon annan hund sätter sig på dem om man säger så) så blir det ibland lite konflikter mellan dem. Inget allvarligt, men de kan morra till åt varandra eller varna på liknande sätt.

Därför började vi med att ta med båda på en promenad så att de skulle bli lugna och allt gick bra - precis som det gjorde i tre dygn förra veckan. När vi skulle gå uppför trappan mot min ytterdörr gick pappas hund först och Pepsi protesterade genom att morra (en gäst ska inte gå FÖRST - det ska jag och Alva, sedan min hund och sist gästen). Busan vände sig då om direkt och tryckte ner Pepsi på marken. Pepsi bara tjöt. Jag hade båda kopplen i samma hand, skyndade mig att trassla ut dem så jag kunde dra åt varsitt håll.

Det hade ingen effekt. Då tog jag i nackskinnet på Busan och skulle dra bort henne - men hon vände sig direkt och högg mig i handen! Min älskade Alva stod bredvid och gallskrek så jag tog lugnt och lyfte upp henne på trappan. Visade inte med en min att jag blivit biten.

Jag fräste åt hundarna att ge sig och TROR att jag sedan vräkte mig med hela min kraft på Busan för att få isär dem. Synen som mötte mig då fick nästan mitt hjärta att stanna. Pepsis ena öga var fullt av blod och det rann blod runt ögat och längs halsen.

När jag öppnade dörren sprang hon in och la sig under min säng. Jag klädde av mig själv och Alva ytterkläderna. Sa strängt åt Busan att sitta stilla och sedan la jag ut hennes filt och tog fram vatten och mat till henne och stängde in henne i vår stora hall. Sedan plockade jag fram alsolsprit, bomull, tops, blodstoppningspulver och gick in i sovrummet.

Pepsi ville inte komma fram så jag fick tyvärr dra fram henne (men jag vet hur man ska dra utan att göra illa hundarnas ben). Väl framme kom hon fram och stoppade sin nos i min armhåla. Så gjorde hon alltid när hon var rädd när hon var liten och jag började nästan gråga när hon gjorde så nu med. Gullungen!

Till slut lyfte jag upp henne på sängen och stålsatte mig innan jag började rengöra henne. Tack och lov så var det inte så illa med ögat. Hon har två bett strax över ögat och ett precis under, men det verkar som om själva ögat är oskatt. Ögonlocket är rätt svullet, så jag kommer att åka till veterinär och visa upp det imorgon.

På halsen däremot hade hon ett mycket fult sår som är ca 5 x 1,5 c och som blödde ymnigt. Jag torkade mjukt med en handduk och sedan med bomullsrondeller och det blev röda direkt. Till slut tog jag blodstoppningsmedel på bomull och tryckte mot såret och det slutade blöda omgående!!!!

Efter en hel del lugnande strykningar längs ryggen la Pepsi till sist ner huvudet och vågade vila. Hon ligger fortfarande kvar på sängen och verkar ha somnat vilket känns väldigt bra.

Självklart har hon ont, men inte så ont att hon ryckte till eller gnällde är jag rengjorde.

Imorgon kommer jag nog att åka ut till pappas hus med Busan. Han kommer tyvärr inte hem förrän den 20:e december vilket gör att jag måste åka dit minst 2 gånger per dag och rasta hans hund. Sedan kan hon vara ute på dagarna i hans stora inhägnad (ca 40 fotbollsplaner stor...), bara man släpper in henne på natten och ger henne mat och vatten. Det blir att köra 12 mil per dag då bara för hundens skull, men det gör jag så gärna - hellre det än har Busan här hemma som det är nu. Jag vill ju att både Pepsi och Alva såklart ska kunna vara trygga i vårt hem!!

Mina älsklingar
Bild från tidigare ikväll - FÖRE hundattacken

I allt detta var Alva jätteduktig. Hon blev väldigt rädd och tyckte nog att det var otäckt med blodet och så, men hon hjälpte mig och hämtade saker jag bad om och rörde sig tyst och försiktigt för att inte skrämma Pepsi. Både hon och Pepsi ligger i min säng nu - jag låg bredvid Alva och läste lite för hon hade så svårt att somna. Hoppas att hon slipper mardrömmar!!

Kommentarer
Postat av: cruella

Men vad gräsligt. Kan du inte dela på hundrastandet med någon, tror du? Syskon, grannar, vänner till din pappa...?



Mejla mig om du vill "prata".

2009-12-02 @ 13:16:58
URL: http://minkammare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0