Vårt eget pepparkakshus

När jag var liten hade vi alltid pepparkakshus hemma. Mamma bakade det själv och så fick vi barn vara med lite på ett hörn när det skulle sättas ihop och "pyntas". Det var en självklarhet på julen och jag minns fortfarande hur hemtrevligt det var med den doften i hela huset.

Fixar taket
Alva fixar taket

I vuxen ålder har jag inte haft någon längtan efter att ha ett pepparkakshus, men nu när Alva är så pass stor känner jag att jag måste ta mitt ansvar och låta henne bekanta sig med jultraditionerna. Jag har inte gått så långt att jag bakar huset själv, utan jag har köpt färdiga plattor på ICA.

På utsidan av kartongen är det en bild på ett färdigt hus. På taket har de "garnerat" med nonstop-godis. När Alva såg det sa hon vördnadsfullt: "Oj, fina stenar på sitt tak". *skrattar* Tur hon sa det så jag kom ihåg att köpa takteglet med :).

Beundrar stolt sitt verk
Lutar sig tillbaka och beundrar sitt verk - hon ser rätt nöjd ut, eller hur?

Min plan var att vi skulle ha gjort i ordning vårt pepparkakshus under helgen, men det blev aldrig av eftersom många andra saker tog längre tid än jag hade planerat. Igår efter dagis däremot hade vi inget annat som störde så då tog vi fram bitarna till pepparkakshuset, strösocker att smälta till "lim", florsocker, ägg och ättiksprit till kristyren. Och påsen med nonstop såklart till taket. Ett litet missöde skedde när Alva tog ut husdelarna ur kartongen, så det första vi fick göra var att limma ihop en takbit som gått i två delar.

Nu måste jag säga att huset nog är det fulaste pepparkakshus man någon skådat, men Alva och jag gjorde det ihop och vi hade KUL!

I början av husbyggandet
I början av husbyggandet

Hon var så stolt när hon fick hjälpa till med allt och jag såg på hennes tindrande ögon att hon tyckte att huset var jättefint. Och det är ju ändå huvudsaken!!

Kommentarer
Postat av: Malin B

Så nöjd och belåten som Alva och Pepsi ser ut att vara är jag säker på att det är urtjusigt!!!

Hemma har det också gjorts pepparkakshus, på samma vis som hos er! =) Det är en pappa-dottertradition hemma hos oss. Jag är med och fotar! ;)

2009-12-15 @ 14:58:22
URL: http://malinbayard.blogg.
Postat av: cruella

Att det är roligt är huvudsaken! Och tack raring för fint julkort. Glada lilla Alva:-)

2009-12-16 @ 19:19:05
URL: http://minkammare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0