Veckan som gått

Gullig tomte + matlagningshjälp

I morse när det var dags att plocka fram dagens kläder åt Alva ur hennes garderob blev hon väldigt upprörd över klänningen jag valde. En lila med ett rosa monster på. Den brukar hon gilla i vanliga fall, men idag sträckte hon sig istället fram mot tomteklänningen och sa: "Den ska jag ha".

Sötaste tomten
Söt tomte på morgonkvisten :)

Jag tog fram tomteklänning och tomteluva (och de kläder jag själv hade bestämt att hon skulle ha idag) och lät henne gå omkring i tomtekläderna en stund. Precis som jag hade misstänkt så var det inte lika kul att ha dem när hon inte fick något motstånd. Efter en liten stund ville hon ta av sig dem igen och ha på sig vanliga kläder.

Men söt var hon i alla fall.. och jag fick en liten försmak av hur det kan se ut en stund på julafton :)

Ögat läker fint
Så här fint har Pepsis öga läkt - det kunde jag inte tro för en vecka sedan!

På eftermiddagen fick jag fin hjälp när vi skulle laga pannkaka. Det är så kul när Alva vill hjälpa till!

Vispar pannkakssmet
Alva vispar pannkakssmet

Luciakväll - 9/12

Förra året var jag och Alva och tittade på scouternas luciatåg tillsammans med två av Alvas mostrar, kusin Olivia och mormor. Det var jättemysigt att åka tillsammans på det sättet och jag hade gärna gjort det igen, men tyvärr passade det inte in i mostrarnas scheman.

Mormor däremot är ledare i scouterna så hon var självklart där. Alva som ju är 2,5 år kom inte ihåg så mycket från förra året, men hon visste att lucian ska ha vit klänning och ljus. Det var underbart att se hennes förtjusning och förtrollning när barnen kom in och sjöng.

Smålucior
Sött litet luciatåg

Efter att de stora (hmm de äldsta var nog 12 år) barnen hade haft sitt luciatåg kom de mindre och de klämde i med liv och lust i "Blinka lilla stjärna" och de fick hjälp från publiken - i alla fall så sjöng Alva med av hjärtans lust.

Det avslutades såklart med lussefika och lite lotterier. Alva ville se fler lucior sa hon när vi satt i bilen på väg hem. Vilken tur att det är några dagar kvar till "riktiga" lucia - då har hon ju chansen att få sin önskan uppfylld!


Provning inför dagislucian 10/12

Imorgon är det luciafirande på Alvas dagis och det är ju hennes första år på dagis, så det är väldigt spännande. Både för henne och för mig. Tyvärr har de inget luciatåg på den lilla avdelningen, alltså barn upp till tre år. Fast fröknarna har hela veckan uppmanat oss att gärna låta barnen komma utklädda till lucia eller tomte.

Efter att vi hade ätit middag och tagit en promenad med Pepsi tog jag fram både luciaklänningen och tomteklänningen och så fick hon prova hur de satt. Luciaklänningen är lite lång, men det går ju att justera med glitter eller luciaband. Tomteklänningen satt helt perfekt.


Luciaklänningsprovning igår kväll - glittret åkte av efter 30 sekunder (och ja, jag vet att klänningen är bak-och-fram)

Just nu är vi eniga om att det blir tomteklänning på dagis imorgon och luciaklänning på moster Tinas kalas på söndag. Frågan är om vi är lika eniga klockan 6:30 imorgon.. ;)


Tomteflicka på dagis 11/12

Tomteflickan
Tomteflicka på väg till dagis får hejdåpuss från Pepsi

När jag skulle hämta Alva på dagis idag stannade jag kvar en liten stund eftersom föräldrarna bjöds på luciaglögg. Visserligen dricker jag inte glögg, men jag var där en stund ändå för att Alva skulle få visa upp SIN mamma precis som många av de andra stolt visade sina mammor eller pappor för sina kompisar.

Ängel
Alvas glitterängel som fortfarande hänger på dagis - hon och fröken Anette hjälptes åt med den

Det var så mysigt att de de små tomtenissarna (det var faktiskt inte en enda luciatjej på den här småbarnsavdelningen) och deras julpynt som de hade gjort. Alva hade gjort en jättefin glitterängel som hängde i fönstret. Den ska hon få ta hem lagom till jul så vi kan hänga den här hemma.

Mamma och Alva på dagis
Vi på dagis idag - mitt ansikte ser lite snett ut eftersom jag dragit ut en tand och bedövningen fortfarande satt i litegrann

Mysigast av allt var att Alva ville sitta i mitt knä och verkade så stolt och glad över att jag var där!! Tala om att det värmde!

Glad kusin
Gladaste kusinen - Vincent

Efter det åkte vi hem till moster Ingela där Alva fick leka lite med Vincent och så fikade vi lite. Kusin Olivia sov tyvärr så vi stannade inte så länge.

Kommentarer
Postat av: Malin B

Vilken SÖT lucia- och jultjej du har!!! =)

Härliga bilder. Mysbild på dej och Alva.

Skönt att Pepsitjejen är i fin form också.

Jag blir lite nostalgisk när jag ser Alvas dagispyssel! Det glittrar i ögonen på både barnen och mammorna när de får hänga upp det egentillverkade där hemma.

Jag har självklart sparat och bevarat, ett litet tips (som du kanske redan gör?) är att skriva årtalet och namnet lite diskret någonstans. Det är så roligt efteråt att räkna ut hur gamla de var när det producerades.

2009-12-11 @ 23:19:07
URL: http://malinbayard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0