En liten super-piggis

Idag har Alva varit på dagis, men jag hämtar ju henne redan klockan 14. Lite mellis i magen blev det direkt när vi kom hem och sedan gick vi ut med Pepsi för att kasta boll med henne ett tag. Det var väldigt blåsigt så vi tog på oss ordentligt, till och med reflexvästar, för det känns tryggare så här i älgjaktstider.

Vi gick till en av kohagarna en liten bit från vårt hus där vi fått lov av bonden att vara nu när korna ska vara inne. Pepsi sprang och sprang och sprang efter bollarna. Och Alva sprang och sprang och sprang efter Pepsi. Till slut kom hon på att det var roligare att klättra på stenmurarna som fanns på två sidor av hagen, för oftast hann hon inte ifatt Pepsi ändå.

Stenmur
Busig Alva klättrar på stenmuren

När vi kom in lagade vi mat ihop, åt, lekte med tågbanan (jättekul - för vi bygger den ju aldrig likadan två gånger!) och sjöng lite sånger som Alva gillar. Sedan tog jag fram en bokstavskortlek som vi fått från Goboken, med att kort för varje bokstav. Varje kort har en bild av t ex en elefant och texten "Ee". Jag sa ingenting om vad bokstäverna heter, utan höll bara upp kortet så att Alva fick säga vad som var på bilden. Hon var supersnabb och kunde nästan alla orden. När vi kom till bokstaven A (de låg inte i ordning) sa hon: "Apa börjar på A. Som Alva." Hallå!! Snälla lilla söta gumman. Jag är jättestolt över att hon är så lättlärd och tycker det är så roligt, men samtidigt vill jag att hon ska få vara liten ett tag till. Hon är ju bara 2 år och 4 månader.

Ikväll var inte Alva det minsta trött så jag började nästan misstänka att hon fått sova på dagis idag. När jag frågade henne om det sa hon först att hon hade sovit när det var en bäbis där. Men sedan ändrade hon sig och sa att det inte var idag... Sedan hann jag bli riktigt rädd ikväll och trodde att vi skulle vara tvungna att åka in på akuten. När jag klippte Alvas naglar flög en flisa in i mitt öga och jag försökte få ut den i ungefär en kvart och det gjorde oerhört ont. Alva var duktig och klappade mig och sa att det skulle gå bra att se om jag inte blundade *skrattar* När jag var redo att ringa en syster för att be om skjuts till sjukhuset (jag såg verkligen ingenting!!) och hjälp med Alva så slutade det göra ont, så förmodligen följde nageln med alla tårar ut av sig självt!

Kommentarer
Postat av: Malin B

Vad läskigt med ditt öga. Skönt att det rann ut av sig själv.

Jag tycker att det bara är att "spinna på" med bokstäverna när man gör det lekfullt och barnet verkligen gillar det. När de VILL lära sig och tar till sig som en torr svamp.

Utan krav och bara roligt. =)

2009-10-13 @ 07:52:31
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Jag tar det väldigt försiktigt. Är rädd att om hon kan allt väldigt tidigt så kan det dels bli tråkigt i skolan och dels bli hemskt jobbigt den dagen de ska lära sig saker som hon inte redan kan.. men visst.. det kommer absolut att bli utan krav när vi lär oss bokstäver. A är den enda vi har lärt oss vad den heter.. och snart får vi väl lära oss en till. Jag har visat henne P och sagt att det är Pappas och Pepsis bokstav.

2009-10-13 @ 08:00:14
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen
Postat av: cruella

Jag tror inte du behöver hålla tillbaka av rädsla för att det blir tråkigt i skolan - för det är så mycket andra utmaningar där i alla fall! Den intellektuella färdigheten är ju bara EN del av en unge trots allt. Och så får man väl hoppas att pedagogerna tycker det är roligt med en försigkommen unge och ger dem fördjupade uppgifter den dag det blir aktuellt.



Mina ungar har också intresserat sig för bokstäver och sånt tidigt. På dagis hade de ju namnskyltar för varje barn som de satte upp vid samlingen, och alla barn lärde sig snabbt att "läsa", det vill säga, tolka ordbilderna rätt. Och plockade ut en bokstav eller en liten kombination som symbol för helheten.



Det är väldigt roligt när barnen tar så tydliga språng. Och så blir det ju roligare att vara med dem, tänker jag helt egoistiskt haha.

2009-10-13 @ 09:34:49
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Då tar jag till mig av er erfarna mammor och lyssnar på er. Tack Malin och Cruella!!!

2009-10-13 @ 09:39:08
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0