Korvgrillning

Igår var Alva på dagis 9-14. Det hade snöat under natten och vädret på förmiddagen var grått, blåsigt och ruggigt. När jag hämtade Alva började det spricka upp, och när vi hade fått i oss lite mellis här hemma och bytt om var det strålande solsken, fast fortfarande kallt och lite blåsigt. Vi hade bestämt med Veronica och Lovisa att vi skulle ses på eftermiddagaen eftersom det inte blev någon träff under helgen som gick. På grund av den pågående älgjakten föredrog vi att vara på ett friluftsområde, Lövhult, istället för att ränna omkring i skogarna här som vi brukar.

Korvätning
Två glada tjejer som sitter i solskenet och mumsar korv....

Hundarna var jätteglada att få se varandra och förväntade sig en lång, busig skogspromenad, men det blev bara drygt 2 km. Fast vi var ute i två och en halv timmar, så de hade gott om tid att nosa och greja. Att vi gick så kort runda var för att vårt utflyktsmål var ett vindskydd där vi skulle grilla korv. När vi väl kom fram valde vi grillstugan istället eftersom vi trodde att det skulle vara enklare att tända eld där än ute där det var så blött. Jag måste erkänna att jag inte har gjort upp eld på väldigt många år och en liten stund trodde jag att vi skulle få äta korven rå. Men skam den som ger sig. Till sist flammade en härlig brasa i eldstaden och vi passade på att gå en runda så att det skulle bli lagom värme för att grilla våra korvar. Jag var riktigt stolt över att jag hade klarat det! :)

Gott!
Det är gott!!!!!!!!!!!

När vi väl skulle äta var vi alla hungriga och vi åt ordentligt. Alva åt 2,5 grillkorvar och det måste vara hennes rekord i att äta mycket. Och ändå åt hon nog minst, om vi bortser från Lovisa som bara äter brödet... Barnen tyckte det var jättekul och var glada och spralliga och hade säkert varite ute några timmar till. Dem hade vi klätt på ordentligt och hade med flera olika par vantar åt dem så att det inte gjorde något att de blötte ner sig genom att leka med droppande vatten och sånt. Mammorna däremot måste klä sig bättre - vi var klädda för promenad, inte för en så lång paus så vi var lite frusna. Fast självklart bet vi ihop och visade inget av det förrän vi pratade telefon med varandra efter att vi kommit hem. Att barnen (och hundarna) hade kul är viktigast - och det hade de! Risken finns nog att de ber om att vi ska grilla fler gånger!

Kommentarer
Postat av: Malin B

Det är svårt det där med att klä sig rätt om man inte riktigt vet om man ska röra på sig mycket eller lite. ;)

Det är allra värst när barnen är i början av ridkarriären, då de ska lära sig trava. Det är stor skillnad på att springa brevid eller att stå på läktaren i ett kallt ridhus.

Förvarnar dig lite bara. Fniss! ;)

2009-10-14 @ 10:54:41
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: cruella

Grillutflykter är min absoluta favorit!

2009-10-14 @ 11:05:57
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Jag har börjat ha mandel + pärlsocker PÅ mina bullar så jag får be om en liten "föravisering" om besök om du vill ha bullar. ;) Jag lovar att göra helt mandelfria bullar till dig! =) Såklart!

2009-10-15 @ 11:55:37
URL: http://malinbayard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0