Härligt solig dag

Idag har vi haft tur med vädret så att vi har kunnat vara ute i stort sett hela dagen. Jag är glad varje gång vi får sådant väder på helgerna.

Cykling
Dagens första cykeltur

På förmiddagen fick Alva cykla och Pepsi och jag gick/joggade bredvid i ungefär 1,5 kilometer. Sedan parkerade vi cykeln bakom ett skjul och gick en liten skogsväg till ett av mina favoritställen häromkring. Både Alva och Pepsi utforskade naturen och till slut hittade vi en torr plats i solskenet (och stormen) där vi la ut picnicfilten och fikade en stund. Sedan fick hon cykla även på hemvägen, och det var ingen lång sträcka jag behövde putta på.

Fikapaus
Under fikapausen

Vid mossen
Alva bar picnicfilten och hade i uppdrag att hitta en torr plats där vi kunde fika

När vi kom hem åt vi lunch i uterummet, där det kändes varmt och skönt eftersom man slapp blåsten där. Efter det gick vi och öppnade lekstugan för första gången i år, för nu har äntligen all snö smält bort. Alva kastade sig glatt över sina styltor, sin gamla trehjuling och så hittade hon sin vattenpistol. Jag vet inte hur många gånger jag fick fylla på vatten i den, men hon tröttnade inte förrän sent på kvällen.

Vattenpistol
Man får inte skjuta vatten på mamma... men ibland glömmer man det... eller låtsas glömma..

Under vintern har Alva med jämna mellanrum tjatat om att få blåsa såpbubblor, men jag har varje gång sagt att det får man bara göra utomhus. Idag var det faktiskt jag som frågade henne om hon ville och hon blev överlycklig. En liten burk såpbubblor gick åt i ett nafs. Som tur var har vi kvar i refill-flaskan hon fick i födelsedagspresent förra året. Andra burken var det jag som fick blåsa så att Alva kunde springa och jaga bubblorna. En liten stund bytte vi så att jag fick jaga, men det gick inte lika bra. Jag var inte snabb nog. Men kul var det.

Såpbubblor
Såpbubbelkonsumtionen är hög i vår familj!

Dessutom levde fjärilarna farligt eftersom Alva körde hårdträning med sin håv och sprang efter dem. I solvärmen kryllade det nästan av fjärilar, men det var tyvärr ingen som ville in i håven. Enligt Alvas önskemål tog hon och jag en egen cykeltur utan Pepsi. Vi cyklade på varsin cykel runt samhället, det var första gången, och hon var så nöjd att Pepsi fick stanna hemma! Solen, all tid tillsammans och allt kul vi gjorde fick henne att vara vaken till klockan 21... sovtiden var väl det enda jag inte var helt nöjd med idag, men för övrigt har det varit superhärligt!

Kommentarer
Postat av: Malin B

Här har vi inte heller blåst såpbubblor på vintern. Lite märkligt egenligten för visst borde det gå bra utomhus då också? När jag var liten blandade vi diskmedel och vatten i burken då alla riktiga såpbubblor var slut...

2011-04-10 @ 19:51:03
URL: http://malinbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0