Påskhelgsrapport

Långfredagen - cykeltur på över tre timmar

Strax före klockan nio hade jag packat min rejäla Fjällrävenryggsäck med lite utflyktsproviant: Mackor, yoghurt, kokta ägg, köttbullar, prinskorv, äpplen, bananer, juice, servetter, en liten filt och lite extrakläder att ta på om vi skulle stanna till. Alva fick ta sin cykel och Pepsi och jag gick.

Cyklar
Alva cyklade 8 km! Bra att det finns putta-på-pinne på cykeln!

Åtta kilometer är rundan jag hade tänkt att vi skulle ta, men under tiden vi var ute fick jag lust att pröva en ännu mindre grusväg som jag hört skulle gå till en sjö. När vi svängde in på den vägen fick Alva parkera sin cykel och så gick vi ner till vattnet.

Pepsi fick simma efter sin boll, hoppa och plaska, leta efter små köttbullsbitar på land (som Alva spred ut för att Pepsi skulle få jobba lite) och så fikade vi såklart.

Hopp från brygga
Pepsi dyker i för att simma ut till bollen vi just kastat

När vi kom tillbaka till cyklarna undrade jag i mitt stilla sinne hur vi skulle ta oss hem, för det var ungefär fyra kilometer kvar. Och visst fick jag putta på cykeln en hel del, men Alva satt på den hela vägen. Om man räknar in både när hon cyklade själv, när hon satt på cykeln men jag puttade och när hon gick ner till sjön, så tog hon sig över en mil!! Det är väl inte illa? Det är ju en dryg månad tills hon fyller fyra!!

Under hela promenaden var det soldis, vilket gjorde att det var lagom varmt och inte heller för ljust. Underbar start på dagen!!


Påskafton - utflykt till morbror Robert

På påskafton ringde vi till morbror Robert och frågade vad han skulle göra, och eftersom han var ensam hemma då hans sambo Jessica jobbade bestämde vi att vi skulle åka dit.

På bryggan
På bryggan - mamma äter vindruvor och Alva "fiskar", men utan lina

Alva och jag stannade i stan på väg dit och köpte med oss lite wienerbröd och frukt som vi tog med till skogen. Morbror Robert, en av hans väninnor, Alva, jag och så Pepsi och Mocca, gick ner till ån och var ute i nästan två timmar. Allt var jättemysigt och härligt!!

I trädgården

Tyvärr bråkade hundarna när vi kom tillbaka hem, men det är en annan historia

Påskdagen -  liten släktträff

I söndags hade vi lika härligt underbart soligt väder som det var här hela påskhelgen. Förmiddagen tillbringde vi utomhus då Alva fick cykla igen och Pepsi fick en rejäl promenad.

Klockan 14 var vi bjudna på lite påskmat hemma hos Alvas gammelmoster Kerstin. Där träffade vi moster Tina, mormor, två gammelmostrar och två gammelmorbröder med familjer. Tre av mammas kusiner och deras respektive var också där.

Påskbord
Vid bordet

En massa påskmat blev det och sedan hemgjord glass, ostkaka, grädde, påskgodis, kakor...

Eftersom Alva var enda barnet fick hon mycket uppmärksamhet och hon visste hur hon skulle utnyttja det. Hon fick med sig än den ena, än den andra vuxne ut för att underhålla henne.

Utelek med Tina
Utelek - här med moster Tina

Tre timmar orkade hon med innan vi åkte hem. På släktträffen fick hon ett jättestort påskägg av Tina (lika stort som hon fått av mig dagen innan) med en söt rosa klänning, precis Alvas stil. I ägget från mig (eh.. påskharen menar jag, han hade ju lämnat en karta) fanns en såpbubblepistol och en stor flaska med såpbubblor.


Annandag påsk - bästa dagen på hela helgen

Annandag påsk blev i mitt tycke den bästa dagen på hela helgen. Redan vid 9 tog vi bilen och åkte till skogen bredvid huset vi hyrde innan vi flyttade hit.

Där mötte vi Veronica och Lovisa, men hunden Mikko orkade inte - han har blivit 14 år nu. Vi hade såklart med oss fika och det tog bara en halvtimme innan tjejerna ville att vi skulle ha picnic *ler*

Vid vattnet

Pepsi fick simma och bada igen, något hon gjorde varenda dag hela påskhelgen. Vi kastade boll till henne och Alva ville gärna hjälpa till med det.

När vi hade fikat fortsatte vi på skogsvägen bredvid sjön och gick på liten upptäcksfärd. Det var helt underbart att vara ute så länge, två och en halv timmar, med våra vänner. Senast vi träffade dem var i oktober/november, men nu ska det bli lite oftare, nu när värmen är här igen.

Glader igen

Det är få saker som får mig att må så bra som att vara utomhus!!!


Kommentarer
Postat av: Malin B

En solig och rolig påskhelg!!! =)

2011-04-29 @ 23:08:24
URL: http://malinbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0