En liten svamprunda

Idag är det fredag och dagisfritt i vår familj. Alva var lite snuvig i morse (kanske en följd av avklädandet ute i regnet på dagis igår??), men vi kan ju inte bara sitta hemma och göra ingenting en hel dag bara för det, då blir Alva helt galen av instängd energi. Alltså använde jag min fantasig och kom på att vi kunde passa på att leta efter svamp medan vi ändå var ute och gick med Pepsi.

Plockar
Alva har hittat en kantarell bland höstlöven och är på väg att plocka den

Alva var väldigt entusiastisk över idén och sprang och hämtade en liten "väska" att plocka i. Jag kan säga som så att under hela promenaden fick jag över huvud taget inte röra, och än mindre bära, "svampväskan". Nu känner jag inte direkt till några svampställen häromkring eftersom det är första hösten vi bor här, men jag har hyfsad koll på naturen så jag vet i alla fall ungefär i vilken slags terräng det är idé att leta.

Inspekterar
Alva kontrollerar kantarellen innan hon stoppar ner den i sin väska

Eftersom jag inte var säker på att vi skulle hitta någon svamp över huvud taget var jag noga med att säga till Alva att vi skulle leta efter svamp, inte att vi skulle ut och plocka svamp. Varje gång vi hittade sa jag "Vilken tur att vi hittade svamp!" så att hon förstår att det inte är självklart att de finns så fort man stannar och böjer sig ner *ler*. Det kan ju kanske vara lätt att tro det annars eftersom jag ledde henne rakt till kantarellerna hela tiden.

Lägger i väskan
Alva stoppar försiktigt ner svampen i väskan

Vi hade verkligen tur på promenaden för vi hittade den första kantarellen efter bara några hundra meter vilket såklart gjorde att Alvas intresse hölls kvar. När vi hade kommit in i skogen hittade vi två riktigt bra ställen och så hittade vi några strösvampar här och där som förmodligen blivit kvar efter andra svampplockare.

Med svamp...
Alva bär stolt sin lilla väska med egenhändigt plockad svamp

Det var jättekul att ha med Alva, för hon letade verkligen aktivt och hittade också en del svampar - även om de flesta var av andra sorter än just kantareller. När hon tyckte att jag dröjde mig kvar för länge på något ställe använde hon sitt favorituttryck: "Kom igen då, mamma!" *skrattar* Pepsi var också nöjd med promenaden för hon fick ju strosa omkring som hon ville och hade all tid i världen att ligga och tugga på sina pinnar. Kort och gott kan man säga att vi hade en mysig förmiddag ihop hela familjen!


Kommentarer
Postat av: Malin B

BRA gjort det där med att säga att ni skulle LETA svamp! KUL att ni hittade de gula svamparna också.

Just det där att hitta tycker jag är superskoj! =)

Rena rama vinsten på något vis.

2009-09-05 @ 22:00:10
URL: http://malinbayard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0